ma:
holnap:
Irinyi János

Irinyi János

Üdvözöljük Létavértes város közigazgatási portálján
Skip Navigation Links
További hírek innen: Kultúra, rendezvények
A 107. számú vasúti szárnyvonal

2018. szeptember 15-én, egymástól független két kezdeményezés szerencsés egybeesésének köszönhetően, a 107. számú Debrecen - Létavértes (Nagyléta és Vértes) közötti vasúti szárnyvonal volt a kisvárosi programok főszereplője.

         
   
A nagylétai emberek áldozatvállalásának köszönhetően 1894. december 8-án megindult a menetrend szerinti személyi- és teherforgalom  Monostorpályi – Hosszúpályi – Hajdúbagos – Sáránd – Szepes, Szepeshalom érintésével  Debrecen felé.
 
Korabeli tanulmányok javasolták a sínpár meghosszabbítását Székelyhíd irányába, mivel a fővonali csatlakozás hozzájárulhatott volna a régió gazdasági fellendüléséhez. Az elképzelést az Első nagy háború kitörése, a monarchia szétesése és a Trianoni békeszerződés áthúzta.
A vasút nagyon fontos szerepet töltött be a mezőgazdasági termékek, állatok, fa, szén, egyéb nagy tételű lakossági, szövetkezeti közszükségleti cikkek üzemanyag, tégla, mész, cement, stb.) szállításában.
 
Sok ezer diák ezen a vonaton ingázott közép- és felsőfokú iskolákba. A budapesti, debreceni és más munkahelyekre naponta, hetente és havonta ingázók ezres nagyságban voltak a MÁV utasai.  Az érkező vonatokhoz a helyközi autóbusz járatok is kimentek. Mindez már történelem.
A debreceni, fővárosi és egyéb települések munkahelyeinek rendszerváltást követő megszűnése miatt ezrek váltak munkanélkülivé. Az azonos viteldíjjal szállító, rugalmas járatpárokkal közlekedő autóbuszok kevesebb gyaloglással voltak elérhetők, rugalmasabban igazodtak az utasok, diákok elvárásaihoz.


A NOHAB szerelvény érkezése

Fotók: Turóczi Barnabás. Kattintson a képe. (facebook)

 
Szeptember 15-én megélénkült a rozsdás sínpár környéke. A NOHAB GM Alapítvány nosztalgia különjáratot indított Rákosrendezől Szolnokon, Debrecenen és Sárándon át Létavértesre. A szerelvény pár perccel délután fél kettő előtt gurul be az ütött-kopott állomás elé. Közel kilenc éve járt itt utoljára személyeket szállító szerelvény. Az érkező 140 utast viszonylag kis létszámú, de lelkes érdeklődő emberek, valamint a Vértesi Nyugdíjas Klub tagjai várták, saját készítésű süteményekkel. Mintegy negyvenöt perc múlva a svéd mozdony hangját kieresztve elindult vissza Budapestre, és robosztus, piros alakját egyre kisebbé tette a messzeség.
 
Az utolsó vonat (Nohab mozdony Létavértesen, 2018.09.15.)
Dr. Csige Zoltán és Csige Simon videója


Kattintson a képre! (YouTube oldalon)

 
-        Hogyan fogadták az emberek 2009. december 12-én a vasút megszüntetését?- kérdeztem Menyhárt Károlytól, Létavértes polgármesterétől.
A lakosság körében vegyes érzéseket, véleményeket váltott ki. Akik használták, illetve közel laktak az állomáshoz, továbbá akiknek vasutas elődei, családtagjai voltak, azok felháborodással vették tudomásul a bezárást.
Akik nem  közlekedtek rajta, azok egykedvűen konstatálták. Jómagam az előbbi csoporttal értettem egyet, ugyanis a megszüntetéskor gazdasági és forgalmi okokra hivatkoztak, a létai vonal pedig nem volt veszteséges.
 
Még a döntés előtt kezdeményeztük hogy a Volán buszjáratai vállaljanak ráhordó szerepet, hogy legyen megállójuk több járatpárhoz.
Az érintett települések a pálya sebességének növelése érdekében hozzájárultak volna a talpfák betonra történő cseréjéhez. Sajnos a MÁV részéről mindezekre nem volt fogadókészség.
A közlekedésért felelős helyettes államtitkárnál szakmai anyaggal igazoltuk, hogy a szárnyvonalon a vasúti szállítás rentábilissá tehető. A döntésnél ezeket nem vették figyelembe, így a reformkor sikertörténetének számító vasútvonalak közül a nagylétait is beáldozták.

-        A személyszállítás zavartalanul biztosított a településen?
A Hajdú Volán, miután a személyszállítás egésze a fennhatósága alá került, új járatokkal „kitöltötte a réseket”, menetrendjével folyamatosan igazodik a felmerülő igényekhez. A szolgáltatás, a nyilvánvaló teljességével sem kárpótolja a vasúti infrastruktúrát,
 
-        Lesz-e újra vasútja a kisvárosnak?
Létavértesen sokan úgy gondolják, hogy létezik megoldás, és van reális esély az újraindításra. Azért is, mert indokolt lenne a közúti nehézáru szállítást ide átterelni. Egy jól összehangolt személyszállítási menetrend lehetőséget teremtene arra, hogy a vasút kínálta kényelemmel Létavértesről Európa bármely szeglete elérhetővé váljon.
Ezért kezdeményeztük Debrecen város polgármesterénél, hogy támogassa és segítse az elővárosi vonalként történő újraindítást.
Papp László polgármester úr tájékoztatása szerint az új főpályaudvar illetve az Intermodális Közösségi Közlekedési Központ fejlesztése során létesülő térségi infrastruktúra sok mindenre teremthet lehetőséget.


Kővári Krisztián fotói  mindkét helyszínről


Kattintson a képre! (facebook)


Délután három órától időszaki vasúttörténeti kiállítás nyílt a Rozsnyai István Muzeális Gyűjteményben a 107. számú járat megszüntetésének közelgő 10 évfordulója alkalmából
Kővári Emese köszöntője után Szőllősi Roland , a 106 -os járat értékesítési vezetője megnyitó beszédében összefoglalta az 1894-ben indított, és 2009. december 12-én megszüntetett vasúti közlekedés történetét.
Ez után Krajcsír József, a Debreceni Vasútmodellező Egyesület elnöke, a vasútmodellezésről és a felállított terepasztalokról adott tájékoztatást.
Őt követte Bíró Ferenc püspökladányi gyűjtemény-tulajdonos, akinek gazdag anyagából vasúttörténeti tablók, érdekes relikviák láthatók a kiállításon.
 
A 107-es járat - video-képmontázs - Turóczi. B.

Kattintson a képre! (YouTube)

Érdemes ellátogatni az Irinyi utca 7. szám alatti időszaki kiállításra,  melyet  november 30 –ig tekinthetnek meg az érdeklődők.
A kiállítás létrejöttét a Nemzeti Kulturális Alapon és a fent említetteken túl segítették László Attila Zsolt, Gara Kálmán, Jóga László.

 
Turóczi Barnabás